Mzungu - Reisverslag uit Muleba, Tanzania van Chrissy - WaarBenJij.nu Mzungu - Reisverslag uit Muleba, Tanzania van Chrissy - WaarBenJij.nu

Mzungu

Door: Chrissy

Blijf op de hoogte en volg Chrissy

07 Juni 2016 | Tanzania, Muleba

Inmiddels zijn we alweer aangeland in week 2 van ons Tanzaniaanse avontuur. Waarin we vooral een lekker weekend gehad waarin we mooi hebben kunnen kupumzika (=uitrusten). En er ook veel met het bovenstaande woord naar ons wordt geroepen (betekend blanke, maar neger terugzeggen is natuurlijk not-done. Niet dat ik dat natuurlijk van plan was haha).

Vrijdag.
Vrijdag was er nog steeds geen water.. Dus de ochtend begon met Mama Joanita een goeie dag bezorgen door haar in het Swahili te vertellen dat we nog steeds geen maji hebben en ze dus net zo goed kan gaan. Ik geloof dat ze dat wel zag zitten aangezien ze meteen breed glimlachte.
Na een boterham, morning prayer en overdracht zijn Kelly en ik beide weer naar de ward gegaan waar we de rest van de week ook stonden (Kelly male ward en ik female ward). Daar heb ik met een arts de visite meegelopen over een halve afdeling (de andere helft was leeg namelijk), wat betekende dat we er snel klaar mee waren. Hierna ben ik meegegaan met diezelfde dokter om een ingreep en een operatie mee te assisteren. De eerste ingreep was bij een baby’tje van nog geen 2 maanden oud, waar hij zonder verdoving of andere vorm van anesthesie een tweetal abcessen incideerde en draineerde (oftewel; ik hield de baby in de houdgreep en hij heeft een aantal keer een mesje in een baby moeten zetten en de baby voelde dus alles). Heel begrijpelijk dat er geen roesje of iets dergelijks mogelijk was, maar dat maakt het er in mijn Nederlandse ogen er nog niet makkelijker op. Maarja, weer een ervaring rijker! (overigens heb ik nog nooit een baby zo hard zien huilen).
De tweede ingreep zou op de major theatre zijn, de operatiekamer van het ziekenhuis. Ik wist niet zo goed wat ik hiervan kon verwachten, maar op zich vond ik dat ze patiënten hier nog heel wat te bieden hebben! Wel heb ik mij een aantal keer toch weer flink verbaast. Om alleen al te beginnen bij OK kleding, of ik kan beter zeggen, OK jurken. Ja want ik kreeg echt een lange groene jurk, die leek op een patiënten hesje alleen dan langer, in mijn handen geduwd (mannen daarentegen dragen gewoon pakken, iets wat in NL iedereen in de OK doet). Aangezien het heel wijd was en heel vormeloos dacht ik dat het de bedoeling was dat ik mijn kleren eronder aan zou moeten laten. Wat een behoorlijke fout is geweest aangezien ik nog een dik leren schort erover aan kreeg en daarna nog een plastic, niet ademend, OK hesje (lange mouwen en tot de grond reikend gezien mijn lengte). Tot overmaat van ramp kreeg ik nog een stoffen mondkapje voor (lees: niet ademend dus) een grote spatbril en 2 (!) OK mutsjes omdat anders mijn haar er niet onder paste. Tot nu toe heb ik geen moeite gehad met het klimaat (lekker warm!), maar dit was mij veel te benauwend. Ik dacht na 5 minuten al dat ik het zou bezwijken. Toen aan het eind van de operatie een arts binnen kwam lopen om enthousiast te vragen of ik zin had om te assisteren bij een keizersnede heb ik hem vriendelijk bedankt (met in mijn achterhoofd houdend dat ik geen zin had om op te kieperen en ze 3 patiënten hadden ipv alleen moeder en kind). Verder verliep de operatie redelijk zoals in Nederland. Ze hebben dan wel geen elektrisch snijapparaat wat alles dichtschroeit, waardoor alles veel meer bloed, en de anesthesie bestaat uit iemand onder zijl brengen maar niet de mogelijkheden hebben diegene goed te beademen, waardoor je soms wat gesnurk hoort, maar het viel mij alles mee.
Rond een uur of 2 was ik al thuis, wat overigens hier in het ziekenhuis een normale tijd is om klaar te zijn, en ik heb toen een brood gebakken, waarna ik mij (te laat) bedacht dat we geen water meer hadden. Gelukkig hadden we nog 3 kleine flesjes water (om te drinken uiteraard), maar heb helaas eentje aan moeten breken om mijn handen mee te moeten wassen. Alles zat natuurlijk onder het brooddeeg.. Vlak daarna kwam Kelly met het geweldige nieuws thuis, dat het water van het ziekenhuis op was. We konden daar dus ook geen emmer water meer scoren. Als een malle had Kelly gelukkig nog wel 2 flessen maji op de kop kunnen tikken bij een winkel, maar dit waren ook echt de laatste. Een beetje beduusd zijn we achter het huisje op een rots gaan zitten en van het uitzicht genoten terwijl er een hele stroom Tanzanianen naar het dal liep met emmers op het hoofd om daar water te halen. In het ergste geval moesten wij ze dus achterna met een emmer op ons hoofd, maar we besloten het even aan te zien. Eenmaal bij thuiskomst hoorde we een maf geluid.. Sinds het eerst sinds we hier zijn liep de kraan!! Als een gek zijn we daarna de berg afwas (ja we hadden een week niet kunnen afwassen..) gaan wegwerken en hebben we continue emmers gevuld om hem over te gieten in de grote regenton in de achtertuin zodat we een voorraadje kweekten. Ik ben nog nooit zo blij geweest met stromend water!

Zaterdag
Vrijdagavond was ik na het waterverhaal te moe om nog te douchen, dit heb ik pas zaterdagochtend gedaan, precies 1 week nadat ik mij voor het laatst had gedoucht. Ijskoud, maar ik heb me nog nooit zo schoon gevoeld! Verder zijn we, omdat het weekend was, s ochtends met een private taxi naar Muleba vertrokken. Private houdt in, zoals het woord al zegt, dat je de taxi voor jezelf hebt. Je betaald daardoor wel extra veel, maar aangezien we hier nog nooit zelf een taxi hadden geregeld wilden we de eerste keer voor safe gaan (overigens gaat een private taxi ook veel sneller omdat hij rechtstreeks gaat). De autorit was echt prachtig! Een lange rode zandweg met gaten in de weg waardoor de auto waarschijnlijk op sommige stukken nog geen 10km per uur kon rijden, en overal stonden bananenbomen langs de weg en stuifde het zand omhoog je raampjes naar binnen, maar we kregen er echt een Tanzaniaans gevoel van!! (oja,je voelt je wel enigszins onveilig in die auto’s want ze rijden links – wat hier normaal is-, maar rijden stiekem bijna net zo vaak rechts en vaak kan ik een tegenligger door al het stof pas erg laat zien. Maarja, zij zijn t gewend en we gaan gewoon nooit in het donker het verkeer in).
Eenmaal in Muleba waren we de echte Mzungu’s (eigenlijk moet ik zeggen Wazungu, het meervoud), en werden we nagekeken en nageroepen. Gelukkig kwamen we een arts uit het ziekenhuis tegen die ons de markt wees, zodat we uiteindelijk op een 3x zo’n grote markt als hier in Nyakelembe op zondag, belandden. Daar hebben we flink wat groentes ingeslagen, zelfs wat aardappelen en wortels op de kop kunnen tikken! En niet geheel onbelangrijk: nog een Kuku (kip)! Deze zag er niet al te best uit, maar erop gokkende dat ze de taxirit terug zou overleven hebben we hem toch voor omgerekend 4 euro gekocht. De terugweg hebben we met een shared taxi (dus gedeelde taxi) afgelegd. En inderdaad we deden er ik gok zo’n twee uur over, maar dan betaal je ook wel een stuk minder.
In de Shared taxi hebben we nog kennis gemaakt met een jongen die voor studie in het ziekenhuis werkt, dus we hadden meteen wat contacten opgedaan.
Oja, de kip hebben we Yai genoemd. Nu hebben we vertaalt kip en ei (haha en dat vonden we natuurlijk zelf erg grappig). Heel mooi kippetje was het toen ze eenmaal wat was opgeknapt en ze overleefde het gelukkig! Echter is Kuku (de kip die we dus al hadden) wel redelijk bazig, dus hopelijk overleefd ze ook meer dan een taxirit alleen… (natuurlijk letten we goed op). Kuku legt overigens echt goed eieren, in tegenstelling tot het sombere 1-ei-in-3-maanden-verhaal die we te horen kregen van onze voorgangers.

Zondag
Zondag was luierdag. Beide hebben we een heel boek in een keer uitgelezen (oke ik lieg, ik moest nog 30 pag.) en beetje naar de kippen gestaard. Ook had ik nog mn berg was met de hand weggewassen (Joanita had dit vrijdag dus niet kunnen doen zonder water, en ik wilde graag mn lakens schoon dus ik dacht ik doe maar meteen alles). Hels karwij en ik vind het echt knap dat een halve eeuw geleden ook heel Nederland hier nog aan geloofde.. Jezus je zou maar een heel gezin hebben.. Oja, waar we weer water hadden, hadden we een hele dag geen elektriciteit.. Maar ik leef liever een week zonder elektriciteit dan zonder water ben ik achter!

Maandag
Maandag was natuurlijk weer een werk dag. Die heb ik doorgebracht op wederom de female ward. Hier heb ik met Swahili spiekbriefjes zelf wat patiënten kunnen zien en laterna nog doorgenomen met non die de rest van de afdeling runde. We waren vroeg klaar en ‘s middags zijn Kelly en ik nog naar Nyakelembe (dus het dorpje 5 min lopen van Rubya af waar wat winkeltjes zijn) gewandeld om daar wat rond te koekeloeren en wat dingetjes (zoals kaarsen die je nodig hebt als de lampen het niet doen) te kopen. Gelukkig kwam Kelly op de geniale ingeving dat we elektriciteit moesten kopen (dus dat dat de reden zou zijn van het reeds 1,5e dag geen stroom), en inderdaad, na wat geld te hebben betaald en een code te hebben ingevoerd op ons elektriciteitskastje, ging spontaan het bekende koelkast geluid weer zoemen! Yes! Ook hadden we in Nyakelembe nog een gek soort oliebollen of iets gekocht om te proberen, erg apart, ze lagen ergens in een zak als soort van kleine ronde broodjes maar toen we eruit hapte leek t wel een gefrituurde deegbol. Toch hebben Kelly en ik er ieder 2 gegeten en de rest aan 2 kinderen op straat en Joanita afgegeven.
S avonds hebben we nog wat op de rots gezeten en gekletst met voorbijgangers. Tsja, wij wazungu trekken wel bekijks hiero.

Dinsdag
Na arriveren op de female ward die ochtend, bleek dat de zuster (als in non) die de afdeling zou runnen, het druk had met een KNO arts die langs zou komen in het ziekenhuis (big happening hier naar mijn idee). Ik heb dus (op aandringen van de verpleegkundige) de hele ronde op de afdeling alleen gedaan. Erg apart, want ja, zo in mijn tweede week heb ik natuurlijk geen flauw benul van hoe sommige zaken er hier aan toe gaan en vroeg ik mij eigenlijk ook wel af of de desbetreffende non er überhaupt weet van had dat ik daar met mijn stethoscoop in de ronde stond te zwaaien. Maar uit nood geboren heb ik dus toch met mijn halfbakken swahili en overload aan spiekbriefjes (ik en Kelly hebben beide inmiddels zelfs een heel boek in onze witte jassen weten te proppen, buiten de twee andere boekjes erbij ons beide al in zaten. Mijn jas kan niet eens meer fatsoenlijk dicht) de’ round’ gelopen. Ik heb patiënten ontslagen waar nog geen diagnose stond maar wie geen geld meer hadden en plots dus ook geen klachten meer, ik heb van alles voorgeschreven (met name een heel arsenaal aan antibiotica, hallo resistentie –dus dat bacteriën er ongevoelig voor worden.. - ) en zo heb ik nog wel meer dingen gedaan waar ik in Nederland totaal niet achter zou staan, maar wat hier de gang van zaken is. En eerlijk, ik zou zelf in die situaties ook geen andere oplossing kunnen bedenken. (geen geld is geen behandeling hier en ook is hier met de weinige zekerheid die je soms over een diagnose hebt, een schepje teveel is dan soms maar beter ook..) Dusja. Maar echt lekker voelt dat dan niet. Halverwege de dag heb ik de desbetreffende persoon die eigenlijk de round had moeten lopen aan haar jas getrokken en heb ik letterlijk gezegd dat ik 'best veel mensen heb ontslagen' en 'vanalles' heb voorgeschreven. Ze vond alles maar prima wat ik deed (overigens is ze wel een heel leuk lief mens!), dus ben ik daarna ’s middags op dezelfde toer verder gegaan.
Meestal drong verpleging aan dat een patiënt naar huis wilde, en in de meeste gevallen stemde ik er na medicatie voorschrijven mee in, maar eentje heb ik toch mooi laten zitten. Een psychotische vrouw die schijnbaar bijt, wilde naar huis (al kreeg ik zelf geen zinnig woord uit haar). Ik heb haar toch maar mooi in een badje van antipsychotica laten zitten waar ze zit (eerst moest ik natuurlijk zelf het denkbeeldige badje vol laten lopen, want deze was leeg. Dus aan het eind van de dag was mijn medicatievoorschrijfblok dus ook op!). Ook kwam ik later op de middag nog bij een heel kortademige vrouw (wie overigens ook heel weg dun was en voor de medici onder ons, haar saturatie was 80..). Ik las dat gister degene die haar had opgenomen in de avond ook al zuurstof had voorgeschreven, maar tot dusver zat er nog geen slangetje in haar neus. Nadat ik ook nog de nodige andere medicatie had voorgeschreven en ik de verpleegkundige vroeg of ze zuurstof kon regelen, bleek na lang zoeken dat deze niet meer beschikbaar was in het ziekenhuis. Lekker dus, nu moest ik mijn patiënt zo kortademig met enkel wat antibiotica en nog wat andere medicatie achterlaten. Toch een maf gevoel.
Maar ik weet dat ik lang niet de enige ben die een tropencoschap loopt en er op zulke momenten alleen voor staat, maar dat neemt niet weg dat ik het toch erg maf vind om het zelf mee te maken. Maar stiekem natuurlijk ook wel erg leuk. En ik heb dan wel veel dingen gedaan waarvan ik weet dat ze in NL heel anders gaan, toch heb ik er vaak en Hollandse draai aan weten te vinden en was het in mijn ogen vaak de beste oplossing gezien bepaalde situaties.
Natuurlijk maakt Kelly ook ontzettend veel mee, maar gelukkig kunnen we bij thuiskomst dus mooi die verhalen in het Nederlands (hehe een keer geen Engels of Swahili) tegen elkaar spuien. Dat is natuurlijk wel erg fijn!
Vanmiddag heb ik Kelly zover gekregen om een stuk te gaan hardlopen, wat natuurlijk hier erg anders was door de hoogte waar Rubya op ligt (ong iets van 2 km werd mij gezegd) en door alle heuvels en loszittende stenen. Kelly hardloopt nooit normaal gesproken, desondanks hield ze het supergoed vol ! Even dachten we bij thuiskomst dat we ontzettend bruine benen hadden gekregen van het uur dat we weg waren, maar al snel bleek het helaas allemaal zand te zijn. We hebben de avond afgesloten met 2 Tanzanianen die langs waren gekomen, ook gezellig! (ja het is hier gebruikelijk gewoon op de gok langs te komen haha, al was deze afspraak wel gepland).

Morgen zal ik proberen of ik wat foto’s erbij kan plaatsen, voor nu ga ik mijn luiken sluiten en hopelijk goed slapen (ik word hier stiekem vaak wakker van huilende zwerfhonden over mijn raam of het doorgeligde matras. Maar beide zullen vast wennen op den duur, ben allang blij met een bed en een matras natuurlijk). Kwa heri!

  • 07 Juni 2016 - 22:38

    Angela:

    Jeetje, wat hebben wij het hier toch eigenlijk luxe als je dit allemaal zo leest...
    Wel goed om je te realiseren. Lijkt me best heftig, als je gewoon zonder water zit! En daar is het gewoon voor zo veel mensen normaal.. En ik schrok wel echt van het verhaal over die baby! Echt heel zielig! :( Moeilijk om te zien, lijkt me. Maar je leert daardoor alles in Nederland wel beter waarderen. Net als al die andere patiënten die je ziet... Maak je toch al veel mee, in die eerste weekjes!! Wat zul jij veel geleerd hebben en rijker zijn als je terugkomt! :) Wat ga je dan met jullie kippetjes doen, eigenlijk? Adopteren en meenemen? Misschien zijn jullie dan wel enorm aan ze gehecht geraakt, haha xD Maar goed, zo ver is het nog lang niet! ENJOY!! xxxx

  • 08 Juni 2016 - 08:55

    Edith:

    Ha Chrissy,

    Wat hebben jullie alweer veel meegemaakt en wat een klus om dat allemaal om te schrijven!. Wel heel erg leuk om te lezen!!
    Dit alles kun je later, als je al heel lang arts bent en nog heel veel meer hebt meegemaakt, terug lezen en van genieten. Want ook al proef ik dat het soms niet allemaal meevalt, zowel de leefomstandigheden zijn compleet anders als wel de omstandigheden en de situaties in het ziekenhuis, toch lijken jullie ook zeker van dit avontuur te genieten. Wat ik me overigens heel erg goed kan voorstellen!!!
    Ben nu al benieuwd naar jullie nieuwe avonturen maar voor nu lekker slapen. Zo'n doorgelegen matras went vast wel na een maand of 3, maar een week niet douchen in de Tanzaniaanse warmte lijkt me niet heel geweldig :)

    xxxVincent en Edith

  • 08 Juni 2016 - 09:20

    Nathalie:

    Hey Chrissy,
    Weer een heel verhaal om te lezen. Erg leuk! Wel bijna de trein gemist, het was zo'n leuk verhaal dat ik de tijd vergeten was. Gefeliciteerd met jullie nieuwe kip genaamt Ei. Haha. Stuur maar een keer een foto van je kippen. Ben benieuwd!
    Fijn dat jullie eindelijk weer water hebben en elektriciteit ook heel handig!!
    Nu voel ik me niet meer schuldig dat het hier zo veel regent.
    Inmiddels is hier de hittegolf weer aardig voorbij. Nu is het weer aangenaam lenteweer.
    Wat goed van het hardlopen!
    Ik mos mijn hardloopmaatje wel een beetje

  • 08 Juni 2016 - 15:10

    (oom)Ben En(tante)Mirjam Driessen-de Bree:

    hallo kissy ,wat een verschil in de medische voorzieningen/zorg als je het vergelijkt met nederland en nu bij jullie in Tanzania. Wij lezen met belangstelling jou/jullie verhalen !,veel groetjes van ons en ook aan kelly. wij zien uit naar je volgende verslag ! ongelovelijk leuk dat dit op deze manier kan .

  • 08 Juni 2016 - 16:06

    Lieke:

    Ha nichtje. Wat maken jullie veel mee zeg. Water, elektriciteit, genoeg medicatie... allemaal dingen die in Nederland vanzelfsprekend zijn en waar jij nu ineens zonder mee moet doen. Ik vind het knap om te lezen hoe je er mee om gaat en hoe je de knop kunt omzetten van 'ach. Dan doen we het maar op deze manier'. Dat zal vast niet allemaal gemakkelijk zijn.

    Ik heb erg om sommige stukjes moeten lachen en je schrijft zo beeldend dat ik je echt blij voor me zie dat er weer stromend water is.

    Leuk te lezen!

    Liefs

  • 08 Juni 2016 - 16:41

    Irene:

    Lieve Chrissy,

    Leuk om al jullie belevenissen weer te lezen. Het zijn hele epistels die je op schrijft, maar voor ons wel leuk. Zo kunnen we, ondanks dat we er niet bij zijn, toch een goede voorstelling van maken. Tegen de tijd dat je terug bent, zou je het kunnen bundelen en er een boek van kunnen maken , zo uitgebreid beschrijf je de dingen. Tegen die tijd, zal ik de spelfouten wel voor je verbeteren! (eens een juf, altijd een juf, grapje!) . Ik zal het in een vergrote versie weer uitprinten voor oma. Heb ik de vorige keer ook gedaan en op de foto die ik je appte kon je we zien dat oma ervan genoot. Ik weet zeker dat ze dat nu ook weer zal doen . Ook zij vindt het fijn te lezen hoe haar kleindochter het maakt in het verre Tanzania en ze is super trots.
    Ook leuk dat je af en toe een woord Swahili er tussen door gooit! Ga zo door!

    Kwaheri!

    lieve groetjes, Irene

  • 08 Juni 2016 - 17:13

    Mam En Pap:

    Hoi Chris,
    Naast al je appjes en telefoontjes die we al van je krijgen (heel fijn trouwens) is dit ook erg indrukwekkend om te lezen. Een beetje 'House in Tanzania'. Ik zie je in gedachten (al 'rondzwaaiend met je stethoscoop') links en rechts nonchalant aanwijzingen geven wat er moet en mag gebeuren. Alleen de wandelstok van House ontbreekt en straks heb je ook nog ,wie weet, twee kippetjes in je kielzog!!
    Zo leer je wel (belangrijke) beslissingen te nemen. Ook al valt het misschien niet altijd mee om een op maat gesneden beslissing te nemen, dat het zo goed mogelijk overwogen en met respect gebeurd is aan jou wel besteed!
    groetjes mam en pap xxx
    ps; Takkie en Brammetje lezen (wiepwiep) natuurlijk ook regelmatig je blog. Al moeten we daarna wel de keutels van het toetsenbord vegen.

  • 08 Juni 2016 - 19:09

    Ger En Tiny:

    Hay Chrissy.
    Was weer een gave story.
    Je ben er nu een paar weken maar ik denk niet dat je aan dit leven zult wennen.
    Maar troost je jullie hoeven een drie tal maanden maar die mense daar hun hele leven .
    En je went aan vele dingen maar de dingen die je voor het dagelijkse leven nodig het te moeten ontberen dat went niet.
    Het zal ook niet meevallen om zo voor de leeuwen te worden geworpen.
    Maar jullie kippetjes zullen voor de nodige afwisseling zorgen.
    Maak ze maar niet te vet want dan leggen ze slechter .ik vind wel dat jullie je eigen er goed door heen slaan.
    Ik had op google earth ff gezocht waar jullie leefden .
    Maar dat houd niet over .
    Wel een groot meer in de buurt.
    Hier was het op plaatse echt nat maar dat zul je daar best wel meekrijgen.
    Zo hou je haaks en veel succes met jullie (avonturen.)

  • 08 Juni 2016 - 19:15

    Alle Flappies:

    we denken aan je xxx
Chrissy

Actief sinds 23 Mei 2016
Verslag gelezen: 353
Totaal aantal bezoekers 9714

Voorgaande reizen:

27 Mei 2016 - 01 Oktober 2016

Tropencoschap Rubya, Tanzania

Landen bezocht: